Ambient Occlusion (#آموزشی)
يكشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۶:۵۷ ب.ظ
ساخت متریال Ambient Occlusion و استفاده از آن در رندرینگ 3D's max و فتوشاپ
هشدار: اگر پلاگین V-ray روی مکس نصب کرده اید و هنوز با تری دی مکس آشنایی کامل ندارید, از این روش استفاده نکنید. اینجا را بخوانید
قدم اول: لایه های hide شده ی مورد نیاز را un hide کنید, و در صورت لزوم به ویوی Wireframe (کلید f3) سویچ کنید.
قدم دوم: تنظیمات Render scene
1. پنجره ی Render setup را باز کرده و از تب common و منوی Assign Renderer, موتور رندر Mental Ray را انتخاب کنید
2. پنجره ی متریال را باز کنید (کلید m) و یکی از متریال های خام را انتخاب کنید (ترجیحا به غیر از ستون اول)
3. دکمه ی standard را فشار بدهید و از منوی باز شده, mental ray را انتخاب کنید
4. در پنجره ی material shaders , روی دکمه ی جلوی surface کلیک کنید و از منوی باز شده, ambient /R-occlusion را انتخاب کنید.
5. پارامترهای امبینت را به صورت زیر تنظیم کنید.
6.بدون اینکه پنجرره ی متریال را ببندید, دوباره پنجره ی Render setup را باز کنید, و از تب prcessing , قسمت material override را پیدا کرده, و متریال امبینت را از منول متریال ها drag و روی کلید جلوی material: کلیک را راها کنید.
7.متریال را اسم گذاری کنید (ترجیحا AO)
8. ویویی که می خواهید از آن رندر گرفته شود را انتخاب, و دکمه ی رندر (shift+Q) را فشار دهید.
رندر با موتور دیفالت مکس
استفاده از Ambient Occlusion در فتوشاپ
1.برای اینکه این افکت عکس را تاریک نکند, بهتر است قبل از اعمال آن بر روی عکس, کمی پارامتر های منوی levels (ctrl+L) را دستکاری کرد.
2. کاری که حالا باید بکنید این است که لایه ی امبیت را بالای لایه ی اصلی پیاده کرده و گزینه ی multiply را انتخاب کنید
3. نتیجه (سایز اصلی)
استفاده از Ambient Occlusion در فضاسازی 3D'S Max
1.ترکیب نور مستقیم (direct light) و امبینت اکلوژن
2.ترکیب رنگ یا متریال سولید و امبینت اکلوژن
ازونم چیزی نفهمیدم :)))