-------Vanilla---Avenue--------

These words are my diary, Screaming out loud....

-------Vanilla---Avenue--------

These words are my diary, Screaming out loud....

نُه

شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۰۴ ب.ظ
روزهای پرجنب و جوشی است این روزها.
هرکسی برای خودش درگیری دارد. عده ای درگیر کنکورند، عده ای درگیر انتخابات و آمادگی امتحانات و نمایشگاه کتاب و خریدن ملون و طالبی و چیزهای دیگر. و خیلی حس خوبی است که ملت سرشان گرم است، و عده ای قرار است بعد از مدت ها خوشحال شوند و نفس راحت بکشند.
اما بد ماجرا این است که من تقریبا جزو هیچکدام از این دسته ها نیستم و دچار عارضه ی آخر در بند دوم این پست شده ام و فکر می‌کنم اگر هرچه زودتر دست خودم را نگیرم و وارد یک مرحله ی جدید نشوم، اصلا اتفاقات خوبی نمی افتد.
البته فکر می‌کنم بیشتر کسانی که زمان زیادی از فارغ‌التحصیلی شان نمی گذرد، برای مدتی توی همین برزخ شناور باشند و بعد بسته به موقعیت و شرایط و جنم و اینهایشان، تکلیف آینده شان مشخص می شود.

در مورد خودم، تقریبا مطمئنم که قرار نیست در رشته ی خودم ادامه تحصیل بدهم، و کاری که قرار است بکنم این است که یا بروم دنبال یک کار غیر مرتبط، یا به فکر تغییر رشته باشم و اگر بخواهم مورد دوم را پی بگیرم باید از فرصت نمایشگاه استفاده کنم.

شدیدا به یک همفکری در این مورد نیاز دارم،
اگر کسی شرایط مشابه را تجربه کرده یا به هرنحوی میتواند کمکم کند، ریلی اپریشیت ایت..
  • آنای خیابان وانیلا

نظرات (۱۹)

  • هولدن کالفیلد
  • تغییر رشته از کارشناسی به ارشد، آخرین چیزیه که بهت پیشنهاد میدم!
    کلا درس خوندن در این شرایط عبثه به نظرم!
    لازمه ی این که درست فکر کنی، اینه که اول از همه استقلال مالی داشته باشی!
    پاسخ:
    اخه اینم هست ک من احتمالا فقط الان شرایط درس خوندن رو دارم اگر بخوام این گزینه رو انتخاب کنم. اما برای کار، نه اینکه هیچوقت دیر نباشه اما امکانش میتونه باشه هروقت دیگه ای
    این پروسه پنج و نیم ماه برای من طول کشید تا یه دل شدم که واقعنی از آینده و زندگیم چی میخوام! 
    شاید پیشنهاد کاسب مآبانه ای نباشه اما همیشه اولویتم اینه که به دیگران یادآوری کنم پی ِ علاقشون برن. توی جامعه ی ما همه چیز حد و حصر داره و فکر کنم همه مون تجربه ی این حس عقب موندن از زندگی رو داشتیم در حالی که زندگی فقط دویدن برای به دیگران رسیدن نیست. هر کسی منحصر به فرده و باید طبق انحصار خودش هم زندگی کنه. 

    انتخاب درستی داشته باشی آنای جّان :)
    پاسخ:
    من واقعا دلم میخواد یه کاری انجام بدم که دوست دارم. چه شغل باشه چه درس.
    حتی ب اینشم فک کردم ک بدون توجه به پولش اینکارو کنم اما بهرحال قراره یه چیزی برای آینده م هم بمونه و همه چی الان نیست...

    گزینه هام هم البته خیلی پرت نیست، یا یکی از زیر شاخه های گرافیک رو انتخاب میکنم یا میرم سراغ مرمت.
    هرچی باشه به غیر از طراحی قوطی کبریت های 8*10 و رسما چپوندن فضاهای مورد نیاز زندگی توشون..

    +ممنون :)
    من خودم چون یکبار با هدف فقط لیسانس گرفتن وارد دانشگاه شدم و لیسانسم رو گرفتم! برای فوق منتها نه بر حسب علاقه بلکه تصمیم گرفتم رشته ای رو انتخاب کنم که از لحاظ آینده چیزی داشته باشه! برای همین تصمیم گرفتم تا برای ارشد حتما صنعت نفت قبول بشم، تا بتونم از بورسیه کاریش استفاده کنم! یعنی اگه شده تا ده سال دیگه هم هر سال کنکور ارشد بدم، میدم تا صنعت نفت قبول بشم! :دی و دیگه حاضر نیستم مثل لیسانس ، فوق لیسانسم هر جایی و هر دانشگاهی و همون رشته خودم باشه تا فقط باز اسما فوق گرفته باشم! 
    به نظرم اگه برات مهمه که با مدرکت بتونی کاری پیدا کنی(یعنی صرفا برای اینکه فوق گرفته باشی نیست!) رشته هایی که بورسیه کاری دارن رو جستجو بنما :)

    پاسخ:
    نه خب هدفم فقط مدرک و کار نیست، دلم میخواد واقعا هم دوست داشته باشم کاری ک میکنم رو.
    البته ک حق با تو ه، با این وضعیت اگر بخوایم آینده ای داشته باشیم و از نظر مالی تامین باشیم باید همه جوره خودمون رو برای این اماده کنیم ک ممکنه با علاقه مون منافات داشته باشه یا به هر نحوی دلبخواهمون نباشه. اگه خیلی خوش شانس باشیم ممکنه پول و علاقه باهم بیان ولی خب تاریخ نشون داده ک من شخصا در دسته ی خوش شانس ها قرار نمیگیرم :/
    تغییر رشته ای که مد نظرته دور از دسترس نیست اصلا. واسه مرمت که تغییر منابع نداری و گرافیک هم به خاطر آمادگیت توی طراحی و نرم افزارا کاملا میسره. 

    فقط واسه انتخاب عجول نباش. توی بازه زمانی مشخصی که واسه خودت تعیین میکنی زیر و بمش رو در بیار و مطمئن پا پیش بذار. این جوری با انگیزه و منسجم تر هم پیش میری :)
    پاسخ:
    مرمت فکر میکنم تعداد خیلی محدودی دانشجو ارشد میگیره، دانشگاهای دولتی تهران حدود 4 تا 10 نفر.
    بازار کار ایناش هم خیلی جالب نیست ولی خب علاقه س دیگه :)
    درست میگی، باید بیشتر تحقیق کنم و اگر بتونم یکمی هم وارد اون حیطه بشم ببینم چخبره :دی
    من با علاقه وارد رشته ی کارشناسیم شدم...ولی بعد چند ماه  متوجه شدم که شیمی رو دوست ندارم و خیلی هم سرش بهم فشار اومد!!
    ولی برای ارشدم خیلی دقیق فکر کردم و حتی واحد اختیاری ارشد گرفتم از دانشکده ام بی ای مون و متوجه شدم واقعا دوست دارم این رشته رو و الان هم راضیم از انتخابم...خیلی راضیم.اطلاعات دقیق بدست بیار درباره ی رشته ها و آینده ی شغلیشون.
    موفق باشی :)
    پاسخ:
    زمانی ک دانشجو بودم به سرم زد که تو یسری از کلاسای رشته های انتخابیم شرکت کنم ببینم جو شون چجوریه و اگه شد با استادا صحبت کنم،
    ولی اون زمان انقدر خسته بودم ک فکر ادامه تحصیل پشیمونم میکرد..

    و اینکه چقدر خوبه ک آخرش راه خودتو پیدا کردی 
    ممنون :)
    سلام علیکم
    برایتان موفقیت های روز افزون و خروج از برزخ را آرزومندم ... :)
    پاسخ:
    سلام :)

    خیلی زیاد ممنون :)
    من خودم کلا درس رو بوسیدم گذاشتمش کنار
    ارشد گرفتن برام توی این وضعیت خنده داره تا اینده دار !
    الان یک ساله و چند ماهه که درسم تموم شده که اوایلش هم شاغل بودم بعد استعفا دادم و بیکار شدم , میتونستم از سر بیکاری و خونه نشینی هرکاری که دم دسته رو انجام بدم ولی فهمیدم حیف اعصاب و وقت و عمرم که سر هر کاری حروم بشه و به درس هم همینطوری نگاه میکنم , بگرد ببین چی توی دروان دانشجوییت بوده که دوست داشتی انجامش بدی و برو پی اش , مال من اون چیز نقاشی بود که الان درگیرشم و وقتم رو میگذرونم
    توی ایران باید یا شاغل باشی یا دانشجو تا حس کنی اینده ای داری و در حال تلاشی !, غیر این دوتا تقریبا همه مینالن که کو اینده مون ؟! در حالی که حداقل ها اینده شون تضمینی و خوب خواهد بود که اونم عوامل خاص داره !
    پاسخ:
    جالبه منم الان دقیقا شرایطی ک گفتی رو دارم،
    اون زمانی ک دانشجو بودم کار هم داشتم اما الان جفتش تموم شده و همه دارن بهم سرکوفت می زنن ک چرا هیچکاری نمیکنی..
    احتمالا من هم نقاشی رو ادامه بدم، اما باید یه چیز بزرگتری هم باشه ک کل روزم رو پر کنه، که حدقل الان یا بعدا خرج خودم دربیاد ..
  • فانتالیزا هویجوریان
  • به نظرم برو تو کار حتی غیر مرتبط
    واقعا تحصیل تو این مملکت بی فایده س وقتی آدم کار میکنه هرچند به درد نخور و با حقوق کم ولی روحش ارضا میشه اگه تونستی و امکاناتش رو داشتی همزمان هم ارشد بخون هم کار پاره وقت
    پاسخ:
    پیشنهاد خیلی خوبیه..
    احتمالا در آخر همین کارو کنم
    +مرسی 
    میفهمم , این سرکوفت از همه بدتره خدا شاهده منم خستم از این حرف هاشون ولی دیگه چیکار کنیم ؟ ما که نهایت تلاش مون رو کردیم دیگه از جبر جغرافیا و جامعه بیکاری نشستیم کنج خونه تا فرجی بشه ...
    ترجمه چه طور ؟ میشه ازش پول در آورد , یه سری سایت ها هستن که در ازاش بهت پول میدن اینجوریم دوست نداری میتونی از مراکزش بری و متن بگیری و شروع کنی , برای اینکه فعلا از این حس در بیای خوبه تا بعد که امیدوارم روابط محیطیت بیشتر بشه و یه کار بهتر پیدا کنی که الان بدون رابطه جدا کار پیدا کردن مثل معجزه میمونه 
    پاسخ:
    الان تقریبا همه دارن کار ترجمه انجام میدن، خیلی بازارش شلوغه.. و فک کنم جاهای رسمی مدرک اینا بخواد؟
    البته من دقیق نمیدونم تابحال سمتش نرفتم ک تحقیق اینا کنم

    +دقیقا!! 
    حتی منم که چند روز دیگه کنکور دارم باز همین بلاتکلیفی و برزخ رو دارم؛ واقعاً نمی‌دونم حتی اگه ارشد هم قبول بشم و مدرکشم بگیرم، چی در پیش دارم... خدا به همه‌مون رحم کنه :/
    پاسخ:
    امیدوارم کنکورتون رو به بهترین شکل رد کنید :)
  • اسماعیل غنی زاده
  • من نمی تونم نظری بدم چون دیقا تو همین شرایطتم ! و فقط می تونم نظرات دوستان رو بخونم :)
    پاسخ:
    امیدوارم شما هم یه موقعیت بسیار مناسب نسیبتون بشه ب زودی..
    به نظر من برو کار می کن مگو چیست کار. یه کار مورد علاقه یا اگه نشد کاری که باهاش راحتی رو انتخاب کن و زندگی کن. شرایط منو که تا حدودی میدونی، کاری که الان انجام میدم هیچ ربطی به رشته تحصیلی م نداره. البته یادگیری چیزای جدید همیشه جالبه، ولی لازم نیست آدم بره دانشگاه. 

    باور کن شادترین و خوشحال ترین و بهترین روزهای زندگی من روزهایی بودن که بیرون از خونه کار می کردم، اما بی انصافی و توقعات بیجایی که کارفرماهام داشتن ( عدم تناسب بین حقوق و مقدار کار ) باعث شد که کنار بکشم، چون حس می کردم دارن ازم بیگاری می کشن. 
    اما اگه به هر دلیلی نمیتونی بیرون از خونه کار کنی، توی خونه کار کن، الان کارهای آنلاین زیادی هست که میشه انجام داد. مخصوصا ترجمه که بازار خوبی داره. درسته که مترجم زیاد هست، ولی بیشترشون سیاهی لشکرن. چون نه نظم و انظباط کاری دارن و نه سواد آنچنانی. واسه ترجمه آنلاین مدرک مرتبط با ترجمه لازم نیست. یه سرچ توی اینترنت کنی پیداشون می کنی. مثلا ایران تایپیست یا دانشجو آنلاین و ... 

    به نظر من اون دو سه سالی که میخوای توی دانشگاه صرف گرفتن فوق لیسانس کنی رو میتونی دنبال یه کار خوب توی یه جای خوب بگردی. چون همین پروسه دنبال کار گشتن رو بعد از گرفتن فوق لیسانس هم خواهی داشت. 

    البته بستگی به توقعت از کار هم داره، اگه درآمد خیلی بالایی بخوای و مزایا و شرایط خاص، خب تقریبا غیرممکنه پیدا کردن کاری که دوست داشته باشی و راحت باشه ولی اگه به اینکه فقط دستت توی جیب خودت باشه فکر کنی و کاری که دوست داری رو پیدا کنی، به نظر من خیلی زندگی شادتری خواهی داشت. 
    پاسخ:
    ممنون
    نه حقوق خیلیی فضایی نمیخوام، همینکه سرم گرم بشه و مفید باشم و درکنارش یه درامدی هم داشته باشم اوکی ه برام
    اما در مورد  دارالترجمه ها ، اگه بخوای توی دارالترجمه کار کنی دو تا حالت داره، یا باید رشته ت مترجمی بوده باشه و مدرکی مرتبط با زبان انگلیسی داشته باشی ( یه چیزی که ثابت کنه که زبان ت خوبه )  یا اینکه میگن توی یه آزمون شرکت کنی. 
    من یه بار رفتم دنبال کار توی دارالترجمه گفتن که باید امتحان بدی. البته چون محل امتحان دور بود، دیگه پیگیرش نشدم. راستی اون سالهایی که توی یه دفتر فنی کار می کردم، چند نفر بودن که هم رشته شما یا رشته مشابه شما داشتن و پروژه های دانشجوها رو انجام می دادن و پول خوبی هم داشت.  یه خانومه هم بود که مترجم شون بود و اونم همیشه کار داشت، اونقدر کار ترجمه دانشجویی زیاد بود که به من هم کار می دادن. یعنی در واقع من تایپیست اول و  مترجم دوم شون بودم. 
    پاسخ:
    وای نههه به هیچ عنوان حاضر نیستم دوباره اونکارا رو انجام بدم...
    وگرنه پولش بد نیست

    یه جسی م میگه این وقتی ک میخوام بذارم برای درس خوندن، بذارم زبان بخونم و مدرکشو بگیرم، فککنم بیشتر به درد بخوره 
    به معنی واقعی کلمه در شرایطی تقریبا ( کاملا ) شبیه به تو هستم :دی و شاید در نهایت نه تنها راه حلی بهت ارئه ندم ؛ تازه گیج تر هم شی :دی. 
    خیلی کلیشه ای باید بگم که اول به چند تا سوال جواب بده به خودت :
    1 رشته فعلیت رو دوست داری که بخوای تو همین رشته بمونی ؟
    2 بازار کار رشته ی خودت خوبه ؟
    3 چه قدر احتمال قبولی داری اگه تغییر رشته بدی ( یعنی منابعتون خیلی فرق داره ؟)
    4 اون رشته ای که دوست داری بری بخونی بازار کارش خوبه ؟
    5 بازار کار برات مهمه ؟
    6 با کدوم رشته و شغل مربوط به اون آرامش زندگیت بهتر تامین می شه ( وقت ازاد تر داری ) ؟



    پاسخ:
    رشته م بازار کار خوبی داره اما من دوستش ندارم واقعا.
    شاید بتونم توش کار کنم اما عمرا نمیتونم توش ادامه تحصیل بدم 

    رشته های دیگه ی انتخابیم، بازارشون نسبت به رشته ی فعلیم معمولی تره، اما بیشتر دوستشون دارم،
    ولی خب ریسک این هم هست ک واردشون بشم و به این نتیجه برسم که اشتباه کردم...
    اونوقت هم وقتم رفته هم هزینه هم موقعیتی ک میتونستم باهاش کارای دیگه انجام بدم..

    خوب حالا که چند تا سوال اول 50/50 شد ؛ به نظرم به سوال آخر بیشتر فکر کن .
    خیلی مهم ِ... البته فاکتور های دیگه ای هم هست شاید باعث بشه این قضیه رو نادیده گرفت .

    ببین ...ولی ریسک تو هر کاری هست . خیلی از ریسک کردن نترس . نمی گم بی فکر بری جلو ها . می گم نترس.
    پاسخ:
    خیلی زیاد 50/50 عه همه چیز...
    من حتی چندتا ستون هم روی کاغذ چیز میز نوشتم برای هرکدومشون ک بتونم راحت تر حل کنم قضیه رو، اما خب واقعا نتایج نزدیک همن.
    می فهمم . من خودم شاید نزدیک به یک سال تو همین وضعیت بودم . فکر می کنم باید ریسک یه سری چیزا رو به جون بخری.

    این نظر ِ من ِ البته .
    پاسخ:
    اوهوم..
    ممنون عزیزم :)
    جالبه که یه مسئله ای هم که این روزا خیلی ها درگیرش هستند
    قرعه کشی لاتاری (گرین کارته)
    برام جای تعجب داره با میل زیاد نسل جوون برای رفتن از ایران چطور هیچکسی از دوستان همچین پیشنهادی رو ندادن!
    هرچند پروسه پیچیده ایه و مبحث تحصیلش هم پیچیده تر.
    ولی ارزش فکر کردن بهش رو داره ;)
    پاسخ:
    این گزینه و کلا رفتن از ایران اخرین چیزیه ک ممکنه بهش فک کنم
    کاری نکردم (؛ .
    پاسخ:
    :)
    چرا آدم ها علایقشون رو نمی دونن یا دنبالش نمی کنن ؟! 
    به نظر من برو دنبال علاقت ، دقیقا اون چیزی که خوشحالت میکنه
    من از اول این کار رو کردم ، الانم خوشحالم :)
    پاسخ:
    چی بگم والا..
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">