-------Vanilla---Avenue--------

These words are my diary, Screaming out loud....

-------Vanilla---Avenue--------

These words are my diary, Screaming out loud....

آیدا بودن

دوشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰ ب.ظ

سال 80 بود. جاده چالوس. 

یکی از آن سفرهایی بود که خاله و دایی مجردم را هم با خودمان برده بودیم. 

من 9, 10 سالم بود و اوج خجالتی و خنگ بودنم؛ داداشه هم کوچک بود. کوچک و شیرین. شاید 7, 8 ماهه.

سوئیتی گرفته بودیم توی یک مجموعه نمیدانم چی، که از قضا پارک و فضای بازی هم داشت. من به سختی از بازی کردن با بچه دل می‌کندم و کلاه حصیری روبان صورتی و توپ بادی گلبهی-نارنجی ام را برمی‌داشتم و به زمین بازی می‌رفتم.


یکی از روزها، توپ در بغل روی یک تاب نشسته بودم و دسته‌ی بچه هایی که داشتند آن طرف‌تر وسطی بازی می‌کردند را می‌پاییدم. یکی از دخترها به طرفم آمد و با صدای بلندی گفت، می آی بازی؟

من هم از خدا خواسته, به بازی‌شان ملحق شدم.

اسمم را پرسیدند.

گفتم آیدا.


از اسم سخت و طولانی خودم متنفر بودم، و گاهی که فرد غریبه ای اسمم را می پرسید اولین اسمی که به ذهنم می آمد می‌گفتم، یا مثلا اسم عروسک هایم را.

این بار هم بدون اینکه بدانم چرا و قبل از اینکه بفهمم، آیدا شده بودم. 

اما مشکل اینجا بود که هر بار که بچه ها صدایم می زدند، متوجه نمی شدم و می گفتند مگه تو آیدا نیستی؟

که دست آخر، مامان پنجره ی سوئیت را باز کرد و من را برای ناهار صدا زد...


بعدها، اتفاقات زیادی من را یاد این داستان می انداخت.

کتاب سمفونی مردگان، شعرهای شاملو، بازی resident evil، اپرای آیدا اثر جوزپه وردی، و تمام دخترهایی که آدمهای دیگر صدایشان میزنند "آیدا".... و خانمی که توی باشگاه من را به این اسم صدا می زد.


هیچ وقت نفهمیدم چرا. 

شاید شبیه یکی از آیداهای زندگی اش بودم، یا شاید صرفا در نظرش شبیه کسانی بودم که اسمشان آیداست. مثل کسانی که فکر میکنند من شبیه فاطمه ها هستم و تعدادشان هم اصلا کم نیست.

یا شاید هم او یکی از آنهایی باشد که آن یک روزِ آیدا بودنم، من را اینطور می شناخت...

  • آنای خیابان وانیلا

اعترافات

نظرات (۱۷)

دقیقا می خواستم جمله آخر را بگم، آیدا :)
پاسخ:
:)
دوستیای بچگی خیلی قشنگه مث اینکه الان خودت نوشتی بدون اینکه بشناسین همو فقط میگه می ای بازی...
یا میشه با هم دوست باشیم کلا توی این تیپ جملات..حسش واقعا خوبه و یاداوریش

+اسم آیدا خیلی قشنگه اسم خودتم ک عالیه البته اگر کنار من بودی همیشه آنا صدات میکردم :)
پاسخ:
اوهوم.... میای بازی؟ :دی
اسم عروسکم آناهیتا بود :)

نمیدونم چرا اما یاد این خاطره افتادم که اول ابتدایی یا سوم ابتدایی, یه نقاشی کشیده بودم که خیلی دوستش داشتم و هدیه دادمش به معلمم. گذاشت روی میزش. زنگ تفریح که رفت از روی میز برش نداشت..:(

راستی, سلام آناهیتا:)

پاسخ:
یه اسم ساده بذارید رو عروسکاتون خب :))

+اخیی :( منم یه همچین خاطره ای دارم...
دقیق یادم نمیاد کی و کجا ولی یادمه برای یه چیزی کلی زحمت کشیدم و دادمش به معلمم، بعد روی زمین پیداش کردم بعدا :(

+سلام خوش اومدی ^_^
چه قشنگ. توپ در بغل روی یک تاب نشسته بودم.
پاسخ:
:)
من‌ بچه ک بودم همیشه غر میزدم که چرا اسمم فاطمه نیست چرا اسمم کمه چرا تو مدرسه ی سیصد نفری فقط من این اسمو دارم ولی نصفشون فاطمه ن
به خیلیا اسم الکی میگفتم مثل کوثر یا فاطمه:-D 
ولی الان اسممو دوست دارم
باهاش کنار اومدم:-D 
پاسخ:
دقیقا منم -_- من میخواستم زهرا یا سارا باشم :| 

اره الان اوکیه :دی
یکی از بدترین انواع احساساتی که ممکنه پیش بیاد همین تنفر از اسمه؛ خیلی بده آدم با اسم خودش که دائم و هر روز و هر ساعت و تا آخر عمر باهاش سر و کار داره، مشکل داشته باشم؛ تا حدودی درک می‌کنم این وضعیت رو...
این‌که میگی شاید اون خانوم از افراد همون قصه باشه همچین بعید هم نیست، چون دنیا کوچیک‌تر از این حرفاست؛
یاد اون فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» افتادم! :))
پاسخ:
خیلی -_-

+وای چقدر عجیب میشه :))

+ندیدم اون فیلمو :/
امان از این ضمیر ناخدا اگاه یا خدا اگاه !
گاهی به چه جاهایی که نمیکشونه مارو :)))
پاسخ:
:)))
ولی آیدای سمفونی مردگان رو من خیلی دوس داشتم و اونجوری...
من خیلی از اسم آیدا خوشم میاد، از اون اسم های خوش آهنگ و کوتاه هست. 
از اسم های هم وزن ش هم خوشم میاد، آوا، ندا، یلدا ... 
تو اسمای پسرونه هم از فرهاد خوشم میاد.
کاش همه اسم های ساده و ایرانی داشتن. 
پاسخ:
اوهوم
البته آیدا یکی از اسماییه ک تو بیشتر زبونا هست اما معانیش متفاوته.

ویکی:
در زبان ایتالیایی این کلمه به معنای شاد و خوشبخت و در ترکی درون ماه و نیز گیاهی است که در کنار آب می‌روید و در ژاپنی دویدن بر روی زمین معنا می‌دهد در زبان آلمانی به معنای فرشته ای که از آسمان به زمین فرود آمده
آیدا :))
مورد داشتیم منو معصومه صدا میکرده !!
پاسخ:
بهتون میادا معصومه :دی
معنی ایتالیایی و آلمانی ش خیلی قشنگه.  
من زبان شناس نیستم، ولی به عنوان یه نفر که زبان مادری ش ترکی هست، به نظرم میرسه که آیدا یه اسم ترکی نباشه. چون « در ماه » یا « درون ماه » معنی جالبی نداره. اسم های دیگه ترکی که با ماه ساخته شدن، با معنی تر هستن : مثلا آیسان یعنی « ماه هستی » یا  « آیلار » به معنی « ماه ها »  هست یا حتی « آیدین » یعنی روشن، مبارک و اسم های دیگه ترکی مث «سولماز» یعنی « هرگز پژمرده نمیشه » و ... معنی مشخص و جالبی دارن. 
پاسخ:
من از آیلار خیلی زیاد خوشم میاد.
خیلی خوش آهنگه
هپی برس دی مهندس :)))
پاسخ:
ممنون مهندس
نمیرسم :دی
  • فانتالیزا هویجوریان
  • منم یکی از اون میلیاردهااااااا فاطمه ام :))))))))))))))))))
     آغا فقد اومدم تولدت رو به جهان تبریک بگم و برم عزیزم ایشالا با تن سالم در کنار خانواده و عزیزان هزار ساله شی یه کامیون بوس بهتتتتتت:*******
    پاسخ:
    ممنوووووون دخترک ^_^
    خیلی زیاد :*
    آیدا قشنگه:)
    پاسخ:
    اوهوم :)
    آیدا! این اسم واسه من خیلی بیشتر از یه اسم بوده همیشه!
    پاسخ:
    آخی*^_^

    من هیچوقت دوست یا فامیلی به اسم آیدا نداشتم ولی :/ جالبه
    بعضیا اسماشون چقدر بهشون میاد ..
    قشنگ نوشتید ...
    :)
    پاسخ:
    ممنونم :)
    قشنگ خوندید
    از وقتی پام به مدرسه باز شد با اسمم مشکل داشتم , همیشه ته (سوال اسمت چیه؟ ) به یه چی طولانی ختم میشد اکثرا هم اشتباه صدام میزدن سونیا , سانیا , سامانتا ،…:)))
    خدا رو شکر الان اوضاع بهتر شده بیشتریا همون ساینا صدام میکنن حتی بدون گفتن چی ^_^


    پاسخ:
    سامانتا اخه؟؟ :|

    خوبه باز :))
    سلام اسم من ایداست دوست دارم نظرتونو راجع به اسمم بدونم واقعا قشنگه ؟؟؟خیلی برام مهمه بدونم نظرتون راجع به اسمم چیه؟
    پاسخ:
    اوهوم :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">