-------Vanilla---Avenue--------

These words are my diary, Screaming out loud....

-------Vanilla---Avenue--------

These words are my diary, Screaming out loud....

Ambient Occlusion (#آموزشی)

يكشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۶:۵۷ ب.ظ

ساخت متریال Ambient Occlusion و استفاده از آن در رندرینگ 3D's max و فتوشاپ


هشدار: اگر پلاگین V-ray روی مکس نصب کرده اید و هنوز با تری دی مکس آشنایی کامل ندارید, از این روش استفاده نکنید. اینجا را بخوانید



قدم اول: لایه های hide شده ی مورد نیاز را un hide کنید, و در صورت لزوم به ویوی Wireframe (کلید f3) سویچ کنید.

قدم دوم: تنظیمات Render scene

1. پنجره ی Render setup را باز کرده و از تب common و منوی Assign Renderer, موتور رندر Mental Ray را انتخاب کنید


2. پنجره ی متریال را باز کنید (کلید m) و یکی از متریال های خام را انتخاب کنید (ترجیحا به غیر از ستون اول)


3. دکمه ی standard را فشار بدهید و از منوی باز شده, mental ray را انتخاب کنید


4. در پنجره ی material shaders , روی دکمه ی جلوی surface کلیک کنید و از منوی باز شده, ambient /R-occlusion را انتخاب کنید.


5. پارامترهای امبینت را به صورت زیر تنظیم کنید.


6.بدون اینکه پنجرره ی متریال را ببندید, دوباره پنجره ی Render setup را باز کنید, و از تب prcessing , قسمت material override را پیدا کرده, و متریال امبینت را از منول متریال ها drag و روی کلید جلوی material: کلیک را راها کنید.


7.متریال را اسم گذاری کنید (ترجیحا AO) 


8. ویویی که می خواهید از آن رندر گرفته شود را انتخاب, و دکمه ی رندر (shift+Q) را فشار دهید.


رندر با موتور دیفالت مکس




استفاده از Ambient Occlusion در فتوشاپ


1.برای اینکه این افکت عکس را تاریک نکند, بهتر است قبل از اعمال آن بر روی عکس, کمی پارامتر های منوی levels (ctrl+L)  را دستکاری کرد.



2. کاری که حالا باید بکنید این است که لایه ی امبیت را بالای لایه ی اصلی پیاده کرده و گزینه ی multiply را انتخاب کنید


3. نتیجه (سایز اصلی)


استفاده از Ambient Occlusion در فضاسازی 3D'S Max

1.ترکیب نور مستقیم (direct light) و امبینت اکلوژن

2.ترکیب رنگ یا متریال سولید و امبینت اکلوژن

  • آنای خیابان وانیلا

آموزشی

امبینت اکلوژن

نظرات (۲۱)

کلا فقط عکساشو دیدم :دی
ازونم چیزی نفهمیدم :)))
پاسخ:
بیخیال چیز مهمی نیس اگر باهاش سروکار نداری :))
  • هولدن کالفیلد
  • اوه من بسیار دنبال شبیه سازی مدلینگ فرم سیمولیشن بودم :|
    گفتم الکی ازت تعریف کنم زحمت پستت به باد نره :|
    پاسخ:
    :| :| :| خیلی ممنان :|

    البته فقط یکی از کلمه هایی که گفتی شامل حال این پست می شد! مدلینگ! 

    +راستش داشتم اینها رو واسه خودم دسته بندی می کردم, گفتم اینجا هم بذارم شاید یه روزی یه نفر رو از مرگ حتمی رهانید!
  • ریاضیدان کوچک
  • کلا از بچگی تری دی دوس داشتم، هیچی هم بلد نیستم، فقط خوشم میاد از نماهای رندر شده. 
    پاسخ:
    همون اون عملیات رندر گیری جون آدمو بالا میاره اگه سیستم قوی نباشه.
    فک کن مثلا سه ساعت و نیم یه صحنه ای رو رندر می گیری بعد می بینی یه ایراد کوچولو پیدا شده و دوباره از اول :((
  • هولدن کالفیلد
  • اگه میخوای یه روزی یه نفر رو از مرگ حتمی برهانه، باید با عبارتهای مناسب تگ کنی. موتورهای جستجو تگ ها رو ملاک میکنن.
    + معلومه وقتی من از یه چیزی نیم قرون هم حالیم نیست عبارتهای تخیلی استفاده میکنم :)) همون مدلینگ هم از خودت شنیدم! :دی
    پاسخ:
    راس میگی.
    چندتا تگ دیگه باید بهش اضافه کنم. مرسی

    +بی خیال بابا :))
    نمىدونم اولین پست ِ آموزشیه که مینویسى یا نه!
    اما ایده خوبیه.
    دستت درد نکنه.
    پاسخ:
    بلی :)

    البته توی ذهنم هست که راجب موضوعات مختلف بنویسم. هرچی که فک می کنم ممکنه به درد کسی بخوره.
    از نرم افزار گرفته تا آشپزی حتی!
    مرسی از مطالب اموزنده :)
    پاسخ:
    ممنون :)
  • ریاضیدان کوچک
  • خیلی خوب می نویسی، یعنی خوب آموزش میدی، ولی خیلی هم پیشرفته ن اینا. شایدم به نظر ما که هیچ سررشته ای نداریم، پیشرفته به نظر میاد. 

    این پستت رو که خوندم، دلم خواست منم مطلب آموزشی بزارم. :)))  خیلی وقته تو فکرشم ولی هر بار میگم سر فرصت بعدی و اون فرصت بعدی پیش نمیاد. 
    پاسخ:
    ممنونم :)

    آخه این راجب یه متریال خاصه که سایه هارو تقویت می کنه و شاید خیلیا بلدش نباشن,
    بخاطر این گفتم بذارمش اینجا اگر کسی به مشکل خورد انجامش بده :)
    بزا بزا این پستو سیو کنم
    بازم ازاینا بزاررر :D

    پاسخ:
    چشم چشم :))
    برد که برد ؟!
    ما تو دانشکده مون دزدا خیلی متمدن ترن . جلو چشم آدم بر نمی دارن . مهربونن . وایمیسن بری ، بعد برش می دارن :))

    پیوست : دزدی هم باید یه سری آیین نامه ها و آدابی داشته باشه . 
    پاسخ:
    نبابا تو دانشکده خدابیامرز ما خیلی شییییییییک جلو چش آدم وسایلش رو می پیچوندن.
    ینی می بردن که استفاده کنن, بعد می ذاشتن جیبشون می رفتن :|
    دو تا مانیتورِ CRT؟!!! مگه هنوزم داریم؟! :D

    ببخشین که دیدگاه ما، آموزشی نبود.. چرت و پرت گویان را چرت و پرت باشد هر مکان و هر زمان! :D
    البته خودم خیلی طراحی داخلی رو دوست دارما! ازینا هم بلد نیستم، روو کاغذ خط خطی می کنم، بعد که می رم یه جا اجراییش کنم، نمی ذارن! :| می گن برو هواپیما آچارکشی کن بابا!! :-/
    پاسخ:
    ینی از این یه کیلییومتر پست فقط همون مانیتیتوره جلب توجه کرد؟ :دی

    کلا کامنتای این پست خیلی خوب بود :))) همه از دمممم مرتبط :))


  • کلنگ همساده پسر
  • خیلی وقت است که دیگر مکس کار نمی کنم. کاش کمی فعال تر بودم.
    پاسخ:
    مکس خوب عست دوستش بدارید :)
  • مـــیـــمـــ ☺☺
  • :)من میرم آدرس این پست رو بدم گندمک اون میاد تخصصی نظر بده:)))
    پاسخ:
    هاع؟ :)))
  • آلبرت کبیر
  • شما که دستت تو کاره ... شما که خیلی حرفه‌ای هستی ... بگو چطور واترمارک این عکسایی که تو وبم میذارم رو بردارم طوری که کیفیت و ظاهر عکس بهم نخوره :|
    پاسخ:
    میام وبتون توضیح می دم ؛)
  • آلبرت کبیر
  • اجرت با خودم جوون ... اون اولیه رو تست کردم ... روی واترمارکای شاتراستوک و اینا خیلی جواب نمیده ... با فوتوشاپ بهتر میشه کار کرد ولی زمانبر بودنش بهم این اجازه رو نمیده ... منم که پستام کلا عکسه :)))
    الان ثابت میشه که من شیرازی نیستم ولی شیرازیا رو دوس دارم =))))
    بازم ممنون :)
    پاسخ:
    بی خیال اصن... اونقدرا هم اهمیتی ندارن اونا.. ینی اصلا اهمیت ندارن.
    مهم اینه ک منظورو برسونه :))
    سلام
    من یکم تری دی بلدم، ولی نه زیاد...
    چون گفتید در صورت وی ری داشتن استغاده نکنید دیگه نخوندم :)
    پاسخ:
    در صورت وی ری داشتن هم می شه از این روش استفاده کرد, اما ممکنه یه چیزایی رو بپوکونه که برای برگردوندنشون باید وقت گذاشت باز.
    من با رویت و اسکچ کار کردم و از همون رندر های معمولیش استفاده می کنم اما سیستمم فوق العاده ضعیف بود و سرپایان نامه آسفالت شدم اما ممکنه در آینده ای نزدیک وی ری یاد بگیرم:)
    پاسخ:
    رویت خیلی خوبه اما سنگین که میشه واااقعا اذیت می کنه. اسکچ آپ هم که رندر هاش به لعنت خدا نمی ارزه, البته جدیدا دیدم پلاگین وی ری اسکچ آپ رو آپدیت کردن یه رندر های خفنی گرفته بود یارو... پولی بود ولی :(

    اگر فیلم آموزش وی ری رو خواستی بگو لینک ش رو بهت بدم :)
    واقعا ؟ من میخوام ، هرچیزی که باعث بشه برای آموزش توی خونه بمونم و نرم بیرون برای من حکم گنج داره:)

    رویت خیلی مرگه خیلی، انجام دادن پروژه های شهرسازی باهاش تقریبا دیوانگیه که من انجام دادم و البته راضی هم هستم اما خب خیلی آزار دیدم:)
    با وی ری که از اسکچ رندر می گیرن خوب در میاد، ضمن اینکه آبجکت های اسکچ آپ خیلی بیشتره.

    پاسخ:
    رویت سیستم خییلی قوی می خواد,
    وگرنه آدم رو به جنون می کشه

    اسکچ آپ هم آدم رو روانی می کنه, بعضی از انحناها رو اصلا نمی فهمه مثلا.
    برای کارای ساده و شلوغ خوبه که جزئیات توشون مهم نیس
    دوتا از بهترین دوستام معماری خوندن و تنها تصویری که از چهره من کشیده شده توسط دوستی که معماری خونده
    همه اینها باعث میشه من همیشه به معماری  علاقه داشته باشم
    و افرادی تو این رشته ان رو حسابی قبول داشته باشم
    چون باهاشون یک وجه اشتراک و علاقه دارم
    دنیای هنر تازگی تنوع خلاقیت و سادگی

    راستش با تموم علاقم به یادگرفتن تری دی مکس ولی خب من هیچی  نفهمیدم از طراحی بعدها
    اما خب پست آموزشی خوبی بود.. مرسی
    پاسخ:
    ممنونم :)

    مکس اونقدرا که قیافه ش سخته خودش سخ نیستا :))
    ینی هست, اما شیرینیش زیاده سختیش معلوم نمی شه :)
    فِتوشاپ فِتوشام یاد بده :D
    پاسخ:
    واقعا؟
    :دی نه خب خودم یاد می گیرم
    پاسخ:
    منظورم این بود که اگر نیازه واقعا بذارم.

    اتفاقا می خواستم ساخت بافت چوب رو بذارم گفتم شاید به درد کسی نخوره
    اینا نه کههههه  پست پروداکشن
    پاسخ:
    این بافت هم البته جزو همون موارده.
    واسه وقتایی که رندر سبک می گیری و تو فتوشاپ متریالا و درختا و اینا رو استاد می کنی.

    چشم می ذارم پست پروداکشن هم :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">